MIÉRT VESZÉLYES A SZÁMÍTÓGÉPFÜGGŐSÉG?

Az interneten játszható játékok rendkívül népszerűvé váltak az elmúlt évtizedekben, és bár rengetegen játszanak többé-kevésbé rendszeresen, a becslések szerint  az érintetteknek csak körülbelül egy százalékánál válik igazán súlyossá a helyzet. Természetesen még így is nagyon sok embert érinthet ez a probléma, főleg ha figyelembe vesszük, hogy ezeknek jelentős része még kiskorú gyerek, kamasz. Háromrészes cikksorozatunkban a számítógép- és játékfüggőséget vesszük górcső alá.

A pszichológusok gyakran találkoznak olyan gyerekekkel, akik memóriazavarral, figyelemzavarral és tanulási nehézségekkel küzdenek. Mi miatt alakulhatott ez így? Nyilván több oka is van, de részben azért, mert napjainkban, a XXI. században nagyon előtérbe került a vizuális modalitás.

AZ ONLINE NÉHA RONT A DOLGOKON

Tagadhatatlan tény, hogy a mai online világban (a számítógépes játékokban, a képernyőn) minden egyből látszik, így igazából nincs szükség a képzelőerőre, vizuális fantáziára. Mi lesz ennek az eredménye? Többek között az, hogy romlik a memória és egyéb kognitív képességek is sérülnek. Ennek következményeként pedig - ami a legnagyobb problémát jelenti - a gyerekek nem tanulják meg a képi ingereket szavakká alakítani. Ez pedig azzal jár, hogy sok esetben még egy képen, vagy egy mesében látott dolog, esemény megnevezése, elmesélése is gondot okoz a gyerekeknek. Nem azért, mert nem tudják a szavakat, hanem mert nem érik el őket a passzív szókincsből.

Az online világban látott tartalom - mennyisége és gyorsasága miatt - szinte emészthetetlenné, feldolgozhatatlanná válik a gyerekek számára. Emiatt romlik az emlékezet kialakulása és az előhívás képessége. Ebből következik a korábban említett dolog is is, hogy romlik a kifejezőképesség, szegényebb lesz az aktív és a passzív szókincs. A gyermek szorong, mert nem tudja elég jól kifejezni magát, ez pedig további nehézségeket, gyengébb iskolai teljesítményt, önértékelési zavart, szociális kapcsolati nehézségeket eredményezhet.

Az utóbbi bő két pandémiás év sem segítette a helyzetet, hiszen a családok – például a home office intézménye miatt – gyakran rá voltak kényszerülve, hogy képernyő elé ültessék a gyermekeiket.

MI AZ A JÁTÉKFÜGGŐSÉG?

A hivatalos meghatározás szerint a játékfüggőségre az a jellemző, hogy az érintett nem tud határt szabni a játéknak, mindig előtérbe helyezi a játékot más tevékenységekkel szemben, és akkor sem képes abbahagyni a játékot, ha az egyértelműen negatív hatással van az életére.

A diagnózishoz az is szükséges, hogy a viselkedés legalább 12 hónapon keresztül jelen legyen, és a magánéleti, családi, szociális kapcsolatokra, az iskolai, illetve munkahelyi teljesítményre egyaránt hatást gyakoroljon. Fontos megkülönböztetni a számítógépes játékokhoz kapcsolódó függőséget a szerencsejáték-függőségtől, valamint az internet- és okoseszköz-függőségtől, és bár a szakemberek szerint ezek külön kórképekhez tekinthetőek, lehet közöttük összefüggés és átfedés is.

MINDENKI ÉRINTETT

Az ENSZ Egészségügyi Világszervezete, a WHO nem is olyan rég a pszichés problémák közé sorolta be a számítógépes játékokhoz kapcsolódó függőséget, ami bármelyik korosztályt - akár kisebb gyerekeket, kamaszokat és felnőtteket - is érintheti.

Szakmai vélemények szerint (American Psychiatric Association, APA) a játékfüggőségnél mindenképpen figyelembe kell venni azt is, hogy a számítógépes játékfüggőség sok esetben más pszichés problémákkal (szorongással, depresszióval, elmagányosodással) is együtt járhat. Gyakran jelentkezik különböző fejlődési zavaroknál is (ADHD, autizmus). Éppen ezért nagyon nehéz meghatározni, hogy külön problémákról, vagy egy mélyebben gyökerező pszichés, esetleg fejlődési probléma tüneteiről van-e szó.

Honnan vehetjük észre, hogy a gyerek játékfüggő? A következő cikkünkből kiderül.


A cikk a Bethesda Gyermekkórház klinikai szakpszichológusának, Szegleti Gabriellának az együttműködésével készült.


TOVÁBBI CIKKEK A TÉMÁBAN