A KISIKOLÁSKOR LEGGYAKORIBB LELKI PROBLÉMÁI
A tanév elején megsűrűsödtek a családok iskolával kapcsolatos problémái. Azoknál a gyerekeknél, akik most kezdték az elsőt vagy iskolaváltás miatt kerülnek új környezetbe, természetes az izgalom, a félelem az új helytől, helyzettől.
A gyerekek többsége egyébként hamar megszokja, elfogadja, megszereti az új környezetet, megtalálja a helyét osztálytársai között, sőt barátokra is szert tesz. Néha azonban az alkalmazkodást megzavarhatják külső vagy belső tényezők, és kialakulhat a gyermek túlzott félelme az iskolától, iskolai helyzetekkel kapcsolatos eseményektől, szereplőktől, szituációktól.
MI FÁN TEREM AZ ISKOLAFÓBIA?
Az iskolafóbiának változatos, néha ijesztő tünetei is lehetnek. A korábban szobatiszta gyerek újra bepisil, szorongóvá válik, erősen rágja a körmét, tikkel. A felkelés egyre nehézkesebb, gyakoriak a reggeli rosszullétek, rendszeresen előfordulhat hasmenés, hányás vagy éjszakai nyugtalan alvás, akár rémálmok kíséretében is.
Az iskolától való szorongást kiválthatják tanulmányi és kapcsolatteremtési kudarcélmények, a feleléssel kapcsolatos félelmek vagy az iskolai erőszak bármely formája: a verbális, a mentális, a fizikai bántalmazás. Szerepet játszhatnak bennük a pedagógussal, az osztálytársakkal kialakuló konfliktushelyzetek, a beilleszkedési problémák és a kirekesztés.
Kialakulásában többféle tényező is szerepet játszik: milyenek az otthoni körülmények, hogy alakul a pedagógusokkal, az osztálytársakkal való kapcsolat, milyen a kisiskolás teljesítményhez való viszonyulása, de a sikerhez és a kudarchoz való hozzáállás is meghatározó lehet.
SOK MÚLIK A SZÜLŐN
Az iskolába lépésnél nemcsak a gyerek, de az egész család megmérettetik. A gyerek sikerét a szülő saját sikereként, kudarcát pedig saját kudarcaként értékeli. Így többszörösen is érzékeny a visszajelzésekre.
A gyerek szorongása mögött gyakran a szülők saját, korábbi negatív élményei rejlenek a teljesítménnyel, beilleszkedéssel kapcsolatban. A szülő korábbi életszakaszaiban átélt sikerei, kudarcai befolyásolják őt a gyerek iskolai problémáihoz való viszonyulásában is. Nem meglepő hát, hogy azokban a helyzetekben, szituációkban tudja jól támogatni gyermekét, amiket korábban ő maga is sikeresen oldott meg. Ellenkező esetben a félelmek, szorongások újraélednek, és ezek megakadályozzák a szülőt abban, hogy átsegítse a gyereket hasonló problémáin, sőt, ami még rosszabb, át is adhatja aggodalmát a gyereknek.
A tanuláshoz, teljesítményhez való viszonyulás, az önértékelés, önbizalom mind a családban alakulnak ki, és azok a képességek is ebben a közegben pallérozódnak, amelyek alkalmassá teszik a gyereket arra, hogy kikerülve a védett környezetből, megtalálja helyét a külvilágban is. A túlzott szülői elvárások fokozzák a szorongást, ami csökkenti a teljesítményt, a kudarcok pedig erősítik a szorongást és további kudarcokhoz vezethetnek.
HOGYAN TUDUNK SEGÍTENI?
Azokban az esetekben, amikor a tünetek hetekig tartanak, vagy túl intenzívek, esetleg ugyanazok a problémák több alkalommal is előjönnek (például nem hajlandó elválni a szülőtől), érdemes komolyabban utána járni, mi okozhat félelmet, mitől szorong gyermekünk. Ehhez klinikai gyermek szakpszichológus bevonására is szükség lehet.
MIVEL ENYHÍTHETŐK A SZORONGÁSOS TÜNETEK?
EZEK A LEGHATÉKONYABB SZORONGÁSOLDÓ TECHNIKÁK GYEREKKORBAN: |
---|
#1 A légzéses technikák: lassú légzés, hasi légzés. |
#2 Irányított vizualizáció, vagy imaginációs technika. |
#3 Progresszív izomrelaxáció (izom feszítése, ellazítása). |
#4 Mindful” gyakorlatok a figyelem elterelésére, akaratlagos irányítására. |
#5 Önmegnyugtató tevékenységek: festés, rajzolás, színezés, gyurmázás, agyagozás, faragás, gyöngyfűzés, ékszerkészítés, kötés, horgolás, varrás, kirakó. |
#6 Koncentrált figyelmet igénylő társas tevékenységek: kártyajátékok, társasjátékok, építőjátékok. |
#7 Írás: napló, egyéb. |
#8 Olvasás. |
#9 Testmozgás: séta, futás, tánc, sport. |
FORRÁS:
Barnhill (2014): DSM V. Klinikai esettanulmányok
Cohen L. J. (2016): Legyőzzük a félelmet! – A gyermekkori szorongások kezelése a játékos nevelés módszerével
Petzold H., Ramin G. (2002): Gyermekpszichoterápia
Ranschburg J. (2012) Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban. Saxum Kiadó
A cikk a Bethesda Gyermekkórház klinikai szakpszichológusának, Szegleti Gabriellának az együttműködésével készült.
TOVÁBBI CIKKEK A TÉMÁBAN