ISKOLAI ZAKLATÁS - MI A SZÜLŐ, A PEDAGÓGUS ÉS A PSZICHOLÓGUS FELADATA?
Az iskolai zaklatások ugyan a gyereket terhelik meg a legjobban, de a megoldást kereső szülőkön, pedagógusokon és pszichológusokon is komoly felelősség nyugszik. Kinek mi a feladata ebben a viszonyrendszerben? Németh Anna és Gortva Zsuzsanna iskolapszichológusok bullyingről szóló cikksorozatunk befejező részében erre a kérdésre is választ adnak.
MIT TEGYEN A SZÜLŐ?
Kérjen segítséget! Mindenképpen jelezze a kialakult helyzetet az osztályfőnök felé, az iskolapszichológus felé, és ha szükséges, az iskola igazgatója felé is!
A bullying általában rendszerszintű probléma, ezért szükséges rendszerszinten is kezelni. Az, hogy a szülő megbeszéli a másik szülővel, sokszor nem elégséges. Ha sem hosszútávon sem rendszerszinten nem sikerül a problémát kezelni, akkor felmerülhet az intézményváltás lehetősége is, természetesen a gyerekkel megbeszélve.
Az áldozat gyerek érzései, szomorúsága és dühe elismerése mellett érdemes törekedni a pozitív kapcsolatok erősítésére, az önbizalom és az érzelemszabályozás fejlesztésére is.
Hogyan csináljuk? Például hívjuk át a hétvégén a barátait, vagy bíztassuk, hogy ő hívja át őket! Ha nincsenek az iskolában barátai, akkor hívjuk át a kedvenc unokatestvérét vagy valakit, akitől pozitív kortárs élményeket kaphat!
MIT TEHET A PEDAGÓGUS?
A pedagógusok a csoportszabályok, csoportnormák kialakításával, az iskolai zaklatásos helyzetek feltérképezésével, valamint egyfajta konfliktuskezelési gyakorlat kialakításával tudnak a legtöbbet tenni a közösség homogénitásának megóvásáért. Ez általában már a tanév kezdetén kialakul, de a bullying helyzetek eredményes kezelése érdekében érdemes utána gyakran emlékeztetni rá az osztályt. Az általános iskola alsó tagozatában sajnos gyakran elmarad az osztályfőnöki óra: pedig nagyon fontos lenne, hiszen ebben az életkorban a szabályok betartatásával együtt a diákok elégedettségének monitorotása is nagyon fontos. Érdemes időről-időre egyfajta kupaktanács módszerrel ránézni, hol tartanak most a kapcsolatok.
MEKKORA JÁTÉKTERE VAN A PSZICHOLÓGUSNAK?
A pszichológus részt vehet a korábban felsorolt programok megvalósításában, osztályfoglalkozásokat vagy kiscsoportos foglalkozásokat tarthat, konzultálhat a pedagógusokkal, iskolaigazgatóval. Esetmegbeszéléseket tarthat az érintett szülők bevonásával, szülői értekezletet tarthat és egyéni segítséget is nyújthat az érintett gyerekek számára, természetesen a szülők beleegyezésével.
Ezen kívül a pszichológusnak nincs joga a közvetlen beavatkozáshoz. Ki kell mondani, hogy a pszichológus nem maga a megoldás, hanem egy olyan szakértő része a rendszernek, aki jobban átlátja ezeket a folyamatokat, facilitálni tudja az ezzel kapcsolatos kommunikációt, hasznos visszajelzéseket tesz és ad mind a pedagógusok, mind a szülők számára.
A bully elmozdítása legtöbbször amúgy sem mindig megoldás, mert a klasszikus bullyingban általában több elkövető van jelen (vagy legalábbis vannak csatlósai) az iskolákban pedig általában az a cél, hogy mindenki benne maradhasson a közösségben.
A cikk Németh Anna tanácsadó szakpszichológus és iskolapszichológus, valamint Gortva Zsuzsanna tanácsadó szakpszichológus és iskolapszichológus együttműködésével készült.
TOVÁBBI CIKKEK A TÉMÁBAN