KÉPERNYŐIDŐ: HOL HÚZZUK MEG A HATÁROKAT?
A szülők gyakran felteszik ezt a kérdést, és biztosan sokaknak ismerős a dilemma: hogyan teremtsünk egyensúlyt a technika használata és családunk mindennapi élete között? Egyáltalán jogos-e a képernyőktől való félelmünk? Számítógép- és játékfüggőséggel kapcsolatos cikksorozatunk utolsó részében Szegleti Gabriella neuropszichológus válaszol a felmerült kérdésekre.
Egyáltalán, mi is pontosan a képernyőidő? És mitől káros? Ha káros.
MEDDIG KONTRA MIT ÉS HOL?
A képernyőidővel kapcsolatos kutatások és hatásvizsgálatok egyik jogos kritikája, hogy nem határoznak meg egy egységes definíciót. Ugyanúgy képernyőidőnek számít a virtuális kapcsolattartás (legyen az messenger és viber chat a barátokkal vagy éppen skype telefon a külföldön élő unokatesóval), mint a videójátékozás, az instagramozás, vagy az edukációs céllal internetezők, online tanfolyamot végzők számítógéphasználata is. Nem kell szakértőnek lennünk, hogy belássuk, nagy különbségek lehetnek a fent felsorolt tevékenységtípusok, és ezek hatásai között. Éppen emiatt nem meglepő a kutatási eredmények nagy szórása.
ÉSSZEL HASZNÁLJUK!
A negatív hatásokkal kapcsolatos eredmények (megbízhatóságuk megkérdőjelezhetősége mellett is) az utóbbi években elindítottak egyfajta pánikhangulatot, melynek köszönhetően a képernyővel rendelkező kütyük, és úgy általában a modern technika eszközei egyéni szinten sokszor démonizálódnak.
Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia legutóbbi ajánlása szerint a gyerekeknek már 18 és 24 hónap között is lehet kütyüt adni a kezébe, ha van aktív szülői jelenlét, és nekik készített (készségfejlesztő) tartalmakkal ismerkednek. Szintén a legaktuálisabb kiadványba foglalták bele, hogy 2 és 5 éves kor között érdemes a képernyőidőt napi egy órában maximalizálni, lehetőleg szintén szülői felügyelettel. Későbbi életkorokban is fontos „kütyümentes” időbeli és térbeli kereteket kijelölni (mikor és hol nem szabad), illetve figyelni arra, hogy a képernyő előtti idő ne menjen a kellő alvás- és mozgásmennyiség rovására, illetve ne zavarja meg a családi életet.
Az életkori sajátosságokkal kapcsolatban szem előtt kell tartanunk, hogy a gyerekek a világ aktív felfedezőiként fejlődnek. Idegrendszeri érésükhöz a háromdimenziós világ tapasztalatai szükségesek. Ez kétéves kor előtt esszenciális, de még utána is évekig igaz. Vagyis a mozgás, az éneklés, az érintés, a beszélgetés hihetetlenül fontos. A vizuális kultúra túl korai és túlzott fogyasztása gyermekkorban különböző tanulási problémák kialakulásával állhat összefüggésben.
KEZDJÜNK EL AGGÓDNI?
A Brit Háziorvosok Szövetsége által közzétett javaslatok szerint a következő kérdéseket kell feltennünk magunknak:
• Kontrollálható-e a gyermek képernyő előtt töltött ideje?
• Zavarja-e a család mindennapjait?
• Hatással van-e a gyermek alvási szokásaira?
• Nem eszik-e túl sokat a gyerek, miközben a képernyő előtt ül?
Ha – az első kérdés kivételével – nemleges válaszokat adtunk, nem kell aggódnunk a képernyőidő miatt. Bár ezek az irányelvek elég konkrétak, érdemes más szempontokat is mérlegelni.
MIKOR ÉS MENNYIT?
A határok meghúzása után egy másik mérlegelendő problémakör a szülő képernyőszokásaival függ össze. Ne felejtsük el, hogy amilyen példát állítunk a gyerekeink elé, úgy fogják szabályainkat és tanításainkat is betartani. Vagyis, ha szülőként is nehezen teremtjük meg az egyensúlyt a technika és a családdal töltött idő között, ők egyrészt jogosan érzik majd igazságtalannak, hogy olyasmit várunk tőlük, amit magunk sem tartunk be, másrészt nem lesz olyan minta előttük, amely a technika okos felhasználására ösztönöz. A szülők viselkedése tehát egészen kicsi kortól meghatározó ezen a területén is.
A cikk a Bethesda Gyermekkórház klinikai szakpszichológusának, Szegleti Gabriellának az együttműködésével készült.
TOVÁBBI CIKKEK A TÉMÁBAN