Nagy fába vágta a fejszéjét a Prémium

Nagy fába vágta a fejszéjét a Prémium A cég az elmúlt néhány hónapban egy reprezentatív felmérés keretein belül a hazai magán- és állami egészségügyi ellátás minőségét vizsgálta.


Tudja valaki, mitől reprezentatív egy ilyen felmérés? Attól, hogy a felmérés eredménye várhatóan megegyezik az egész lakosságon végzett felmérés eredményével. Jelen esetben ez annyit jelent, hogy az ebben a kutatásban részt vett ezer ember válaszai nagyjából Magyarország lakosságának véleményét tükrözik.

Meglepő eredmények

Szerintem alapból mindenki azt várta, hogy a magánellátás toronymagasan nyer az állami ellátással szemben. Mégis, az eredmények szerint egyáltalán nincs számottevő különbség az állami egészségügyi ellátás és a magánellátás minőségével kapcsolatban, legalábbis a betegek megítélése szerint. Az elmúlt években volt szerencsém megtapasztalni mindkét ellátási formát. Annak ellenére, hogy sok a negatív hang a magyar állami egészségüggyel kapcsolatban, az én tapasztalataim szinte mindig jók voltak. Édesanyámat kétszer gyógyították ki a rákból a „Kékgolyóban”. A lányom manduláját abban a vidéki városban vették ki, ahol élünk, tökéletes ellátásban részesültünk. Szerencsére én is kaptam egy csekély összegért saját ágyat a kórteremben, így vele lehettem végig. A nyakáról az állami ellátásban vettek le egy nagy anyajegyet olyan tökéletesen, hogy valószínűleg egy plasztikai sebészeten sem tudták volna szebbre csinálni, és még sorolhatnám... Persze a magánellátásban is szereztem kellemes tapasztalatokat. A Pajzs egészségbiztosítás által szervezett menedzserszűrés bámulatosan gördülékenyen ment. Ultrahang, vérvétel, MRI esetén is a magán ellátást választom a Védőhálónak köszönhetően. Ezek a vizsgálatok magán úton gyorsan megszervezhetőek, és az eredmény a lehető leggyorsabban érkezik, általában elektronikusan. Bár hozzátenném, hogy aki rendelkezik Ügyfélkapuval az EESZT rendszerében hozzáfér az állami ellátásban elvégzett vizsgálatok eredményéhez is, ami szintén nagy előrelépés.

Állami kontra magán

A kutatás több részből állt. Az első részben a magánellátás vitte a prímet, mivel az állami ellátásban hosszú várakozási időkkel kell számolni, ha be akarunk jutni egy-egy szakrendelésre. A betegek az időpontfoglalási rendszerek tekintetében is a magánszférát nevezték meg jobbnak. Ezt magam is tapasztaltam, hiszen a magánrendelésekre az esetek többségében online felületen is lehet időpontot foglalni, míg az állami szektorban (ha lehet egyáltalán), csak hosszas telefonálgatás útján juthatunk időponthoz. Ráadásul nem egyszer jártam úgy, hogy a nagy nehezen megszerzett időpontra odaérve plusz 30-60 percet kellett várnom, mire bejutottam. Ebben az alindexben az állami ellátás 56, a magán 78 pontot kapott a 100-ból.

A második részben jóval kisebb a különbség. A kérdőív alapján arra a következtetésre jutottak, hogy az állami ellátásban átlagosan 13 perc jut egy betegre, míg a magán ellátásban 18. Ez azért is érdekes, mert a magán ellátásban az orvosok küzdenek azért, hogy 30 perc jusson egy betegre, de végül nem töltik ki ezt az időt. Többek között nekem is volt már olyan tapasztalatom, hogy magánellátásban nem kaptam meg azt a figyelmet, amit elvártam volna a pénzemért. Ebben a részben az állami ellátás 72 pontot kapott a 100-ból, míg a magán 84-et.

A harmadik részben elhanyagolható volt a különbség a két rendszer között. A válaszadók 84 százalékban érezték úgy az állami rendszerben, hogy jó kezekben vannak, míg a magánban az emberek 82 százaléka vélekedett ugyanígy. Személy szerint azt gondolom, hogy az orvosok hozzáállása, szakértelme szinte minden esetben kifogástalan az állami rendszerben is, ez pedig a betegek számára sok esetben ellensúlyozza a felszereltség vagy a körülmények hiányosságait. Összességében az állami ellátás 89, míg a magán 90 pontot kapott.

A negyedik részben újra nagy különbség mutatkozik a két rendszer között. Kiderült, hogy az orvosoknál tett látogatások hatvan százalékában rendelnek el valamilyen diagnosztikai ellátást. Ebből is látszik, hogy milyen nagy jelentősége van ennek az ellátástípusnak. Ezekre a vizsgálatokra az állami rendszerben sokkal többet kellett várni, emiatt is lett nagy különbség a két ellátórendszer pontjai között. Ha ultrahangot vagy vérvételt ír fel a szakorvos,én például inkább magánúton intézem, egyrészt mert a Védőháló finanszírozza ezeket a diagnosztikai vizsgálatokat, másrészt mert sokkal hamarabb lesz a kezemben az eredmény. Az állam itt 67, a magánszolgáltatók 82 pontot kaptak.

Az állami rendszer a körülmények áldozata

A fenti indexek összesítéséből jött létre a Prémium Járóbetegellátás Minőségi Index, mely az államiban 71 ponton, míg a magánban 84 ponton áll. Ez számomra is meglepő eredmény, a korábban már említett sokat hangoztatott negatív vélemények miatt. Holott azt gondolom, hogy az egészségügyben dolgozók bőven megszolgálják ezt a 71 pontot. A lemaradást inkább a körülményeknek, a felszereltség hiányának vagy nem kielégítő minőségének köszönheti az állami szféra. Az emberi tényező szerintem magas pontszámot érdemel ebben a történetben.
Az egészségpénztár vezetői ígéretet tettek, hogy a kutatást folytatják: mostantól minden évben elkészítik a felmérést, hogy idősorosan is összehasonlíthatóak legyenek az eredmények. Kíváncsian várom!