Az adminisztrációt kevesen szeretik. Azt hiszem én ahhoz a kisebbséghez tartozom, akik szívesen csinálják. Ha maximalizálni szeretnénk a visszaigényelhető adókedvezményt, akkor nem sok választásunk van: muszáj foglalkoznunk az egészségpénztári számláinkkal.
Még úgy is, hogy a Prémium folyamatosan a tagok által végzett adminisztráció minimálisra csökkentésén dolgozik.
Sok helyen lehet ugyan csodakártyával fizetni, de ahol nem, ott számlát kell kérni. Ha a pénztárhoz beküldött számlák után vissza szeretnénk igényelni az adónk húsz százalékát, biztosra kell mennünk: fel kell töltenünk pénzzel az egészségpénztári számlánkat. Ha nem áll rajta rendelkezésre a beküldött számláink fedezetéül szolgáló összeg, akkor baj van. Nem kapjuk meg az adókedvezményt, hiszen azt csak az általunk befizetett pénz után vehetjük igénybe.
Mi az én módszerem?
Mivel költséghatékonyságra törekszem és az időmet is próbálom jól beosztani, ezért nem szaladgálok minden egyes számlával a postára: évente háromszor ajánlott küldeményként adom fel az összegyűlt papírokat.
Az első adagot általában akkor küldöm, amikor megjött az adójóváírásom. Mivel évek óta pénztártag vagyok, ezért tudom, hogy nagyjából mekkora összeg várható. Ha van rá mód, akkor minél előbb benyújtom az adóbevallásomat, hogy a pénz annál előbb rákerüljön az egészségpénztári számlámra.
Miután az első negyedév számláit beküldöm, ezeket már az adójóváírásból fogják visszautalni, így ezt a pénzt – ami nekem szinte mindig százezer forint feletti összeg – innentől bármire költhetem. Hogy miért? Egy kicsit bonyolult, de megpróbálom elmagyarázni. Az a lényeg, hogy az adójóváírást az egészségszámlára utalja a NAV, tehát elvileg csak olyan dolgokra költhetjük, amit el tudunk számolni az egészségpénztári számlánk javára. De – és itt jön a csavar – ha már előre gyűjtjük a készpénzes számlákat, akkor, miután megjön a pénz a NAV-tól, az ezt követően beküldött számlák összegét a Prémium már a bankszámlánkra utalja. Ami azt jelenti, hogy akár nyaralni is mehetünk belőle, ha úgy látjuk jónak. Trükkös! :)
A második adagot szeptember környékén szoktam beküldeni, általában akkorra gyűlik össze megint egy jókora összeg, az adott évi számlák beküldésével pedig nem sietek. Tisztában vagyok vele, hogy az év végén gyakran nyúlik hosszabbra az adminisztrációs időszak, hiszen mindenki ekkor kap észbe, hogy még mindig nem küldte be az egész évben felhalmozott dokumentumokat. Ez pedig igen komoly számladömpinget eredményez.
Nem győzöm hangsúlyozni, hogy az adójóváírást a befizetett, és nem az elköltött pénz után kapjuk! Éppen ezért én az év utolsó hónapjában még egyszer, utoljára feltöltöm egy nagyobb összeggel a számlámat, hogy biztosan meglegyen a fedezet. Ilyenkor szoktam részt venni a Prémium szerencse szerda nyereményjátékán is. Ez a játék arról szól, hogy ha szerencse szerdán – aminek a dátumáról mindig hírlevélben is tájékoztatnak, tehát nem árt figyelni az aktuálisat – fizetjük be a Prémium által meghatározott összeget, akkor egy sorsoláson veszünk részt, ahol megnyerhetjük az általad választott nyereményt, ami éppúgy lehet egy Ikea vagy Rossmann ajándékkártya, mint egy JBL hangszóró. Ahogy telnek a hetek, ez az összeg folyamatosan nő, vele együtt pedig a megnyerhető ajándékok értéke is. Szóval én mindig játszom, hátha egyszer nyerek is valamit.
Hová tűnt Damon Hill?
Megszoktam, hogy a Prémiumnál szinte mindent el lehet intézni online, ezért régóta foglalkoztatott a kérdés, hogy a számlákat miért kell papír alapon beküldeni. Nagy öröm volt számomra a még nagyobb ürömben (a köznyelvben járványként emlegették), hogy a karantén ideje alatt a weboldalra is fel lehetett tölteni a számlákat.
Mennyire jó ötlet, ideje volt már! – gondoltam.
Nem jár semmilyen költséggel, a postán sem kell sorban állni, szóval ideális megoldás a számlák év végi feltorlódásának elkerülésére is. Sajnos mire épp hozzászoktam volna az érzéshez, a karantén után, amilyen gyorsan jött ez a lehetőség, olyan gyorsan is tűnt el. Először nem értettem, hogy miért, de aztán utánajártam. Rá kellett jönnöm, hogy ennek jelenleg jogszabályi akadálya van. Tehát a számlák online feltöltése csak abban a speciális karantén-helyzetben volt engedélyezett.
Mindegy, a remény hal meg utoljára! Remélem, hogy a Prémiumnál tényleg nincs lehetetlen, és előbb-utóbb megtalálják a megoldást erre a problémára is. Hajrá!